Dobbelt-exceptionelle børn

- når særlige evner møder særlige udfordringer

Dobbeltexceptionelle børn - også kendt som 2E-børn - er børn, der både er højtbegavede og har en eller flere indlæringsvanskeligheder som eksempelvis dysleksi, ADHD eller autisme. Disse børn tænker og bearbejder information på en anderledes måde, hvilket både giver dem unikke styrker og særlige udfordringer.

Styrker og udfordringer i samspil
Dobbeltexceptionelle børn udviser ofte fremragende evner inden for kritisk tænkning og problemløsning. De har typisk en stærk nysgerrighed og evne til dyb koncentration inden for deres interesseområder. Samtidig kan de kæmpe med grundlæggende færdigheder som læsning og skrivning på grund af deres indlæringsvanskeligheder.

Intensitet i oplevelser
Ligesom mange andre højtbegavede børn oplever 2E-børn ofte verden mere intenst. De kan være særligt følsomme over for sanseindtryk og have stærke følelsesmæssige reaktioner. Denne sensitivitet kan både være en gave og en udfordring i hverdagen.

Når udviklingen ikke følges ad
Et centralt kendetegn ved dobbeltexceptionelle børn er deres ujævne udvikling. De kan være langt foran deres jævnaldrende på nogle områder, mens de kæmper med grundlæggende færdigheder på andre. Dette kan føre til frustration og lavt selvværd, især hvis omgivelserne ikke forstår denne kompleksitet.

Udfordringer i uddannelsessystemet
Mange dobbeltexceptionelle  børn klarer sig paradoksalt nok dårligere i skolen end man kunne forvente. Det kan skyldes kedsomhed ved for lette opgaver, manglende udfordringer eller at deres vanskeligheder maskerer deres høje begavelse. Nogle bruger al deres energi på at kompensere for deres udfordringer eller på at forsøge at passe ind socialt.

Vejen til forståelse
At forstå og støtte dobbeltexceptionelle børn kræver et helhedssyn, der anerkender både deres særlige evner og deres udfordringer. Det er afgørende at identificere begge aspekter tidligt, så børnene kan få den rette støtte til at udvikle deres potentiale og håndtere deres udfordringer.

Det handler om at skabe et miljø, hvor disse børn kan trives og udvikle sig med udgangspunkt i deres styrker, samtidig med at de får den nødvendige støtte til deres udfordringer. Kun sådan kan vi hjælpe dem til at udfolde deres fulde potentiale.